Laag BTW-tarief leidt tot meer verbouwplannen

Het verlaagde BTW-tarief op renovatie en herstel van woningen dat sinds begin deze maand van kracht is, lijkt het beoogde effect te hebben. Het aantal consumenten dat de komende 9 maanden een verbouwing gaat uitvoeren is met 15 procent toegenomen. Dit blijkt uit onderzoek van USP Marketing Consultancy.

Een kwart van de Nederlandse consumenten speelt met de gedachte om de komende 9 maanden hun woning gedeeltelijk te verbouwen. Daarvan is 6 procent ervan overtuigd dat deze verbouwing de komende 9 maanden wordt uitgevoerd.

Uit het onderzoek blijkt dat 15 procent van de consumenten direct wil verbouwen vanwege de verlaging van het BTW-tarief. Ook is de groep consumenten met indirecte verbouwplannen enorm toegenomen. De toename van deze groep zal waarschijnlijk mede bijdragen aan de toename in het aantal verbouwingen.

De populairste verbouwplannen: de badkamer (25%), de keuken (18%), het renoveren van de zolder (11%) en het plaatsen ven een serre of uitbouw (11%).

Bron: USP Marketing Consultancy, 28-10-2010