Nog steeds onduidelijkheid over bijbetalen voor zorg

Verzekerden begrijpen informatie van de zorgverzekeraars steeds beter. Wel blijft er onduidelijkheid over bijbetalen voor zorg en blijven verzekerden het een probleem vinden als een behandeling wordt uitgesteld omdat de verzekeraar daar nog toestemming voor moet geven.

Het NIVEL (Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg) verzamelde in samenwerking met het Centrum Klantervaring Zorg voor het zesde achtereenvolgende jaar informatie bij verzekerden over de kwaliteit van zorgverzekeraars en hun dienstverlening. Over het algemeen is de informatie van zorgverzekeraars verbeterd vinden verzekerden. Problematisch blijft de duidelijkheid vooraf over bijbetalen. Te veel mensen worden na behandeling onverwacht met een rekening geconfronteerd.

 
Een ander veelgenoemd verbeterpunt blijft uitstel van zorg omdat patiënten moeten wachten op toestemming van de zorgverzekeraar. \"Dit betreft slechts weinig mensen, maar de mensen die dit overkomt hebben daar in de loop der jaren onverminderd veel problemen mee\", zegt een woordvoerder van het NIVEL. \"Bovendien krijgen in de toekomst mogelijk meer mensen hiermee te maken. In het regeerakkoord staat dat de overheid de basisverzekering wil beperken, en dat voor behandelingen die afwijken van de richtlijnen toestemming nodig is van de verzekeraar. Het wordt dus nog belangrijker dat verzekeraars snel beslissen als patiënten op hun toestemming wachten.\"
 
Bron: NIVEL, 05-11-2010