NMa start marktscan makelaardij

De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) gaat onderzoek doen naar de concurrentie binnen de makelaardij. Met deze marktscan wil de NMa inzicht krijgen hoe de markt nu functioneert en welke knelpunten er zijn.

“De aankoop van een woning is voor de meeste consumenten de belangrijkste aanschaf in hun leven”, licht Henk Don toe, waarnemend bestuursvoorzitter van de NMa. “De makelaar is daarbij de adviseur die helpt een geschikte nieuwe woning te vinden of de bestaande woning te verkopen. Het is daarom van groot belang dat deze markt goed functioneert.” Het speelveld voor de makelaardij is de afgelopen tien jaar ingrijpend veranderd door de afschaffing van de wettelijke titelbescherming, het loslaten van het vaste makelaarstarief en de opkomst van het internet. De NMa wil in haar scan onderzoeken welke effecten deze ontwikkelingen hebben gehad voor de concurrentie op de markt voor makelaarsdiensten. Het doel is om op basis van de uitkomsten, indien nodig, aanbevelingen te doen die de concurrentie verbeteren. De NMa verwacht de scan in het najaar van 2011 af te ronden.

De NMa nodigt makelaars, brancheverenigingen en andere geïnteresseerden uit om relevante informatie voor deze scan toe te sturen.

Bron: NMa, 23-06-2011