Enorm aanbod zorgverzekeraars doet Nederlander duizelen

Leiden, Voor 70 procent van de Nederlanders bemoeilijkt het grote aantal zorgverzekeraars de keuze voor een zorgverzekering. Zij geven aan ‘door de bomen het bos niet meer te zien’. Bijna driekwart (72 procent) ziet namelijk weinig verschil tussen dezorgverzekeraars. Dit blijkt uit de eerste peiling van het Sta Sterker in de Zorg-onderzoek van Zilveren Kruis Achmea, uitgevoerd door TNS NIPO.

In het onderzoek is ook gekeken naar de verschillen tussen Nederlanders die afgelopen vijf jaar ten minste eenmaal overstapten en zij die hun verzekeraar in die periode trouw bleven. Het kennisniveau over de eigen zorgverzekering blijkt hoger bij de overstappers. Zo is van deze groep 80 procent redelijk tot goed op de hoogte van de dekking van de eigen zorgverzekering. Bij de niet-overstappers is dit 68 procent. Ook bleek dat bij het afsluiten van de huidige verzekering 89 procent van de overstappers redelijk tot goed van de dekking op de hoogte was. Van de
niet-overstappers is dit 73 procent.

Dekking meest belangrijk

Hoewel de verschillen tussen de verzekeraars misschien niet voor iedereen duidelijk zijn, weten Nederlanders wel goed wat zij belangrijk vinden bij het kiezen van een zorgverzekering. De top
drie van belangrijkste redenen om voor een bepaalde zorgverzekering te kiezen is:

1. De zorgkosten die door de verzekeraar vergoed worden (dekking)

2. De hoogte van de premie

3. Vertrouwdheid met verzekeraar (al jaren bij verzekerd)

Bij mensen die de afgelopen vijf jaar overgestapt zijn van zorgverzekering komt service op de derde plaats. Dit in plaats van de vertrouwdheid met de verzekeraar. Voor overstappers is service
dus belangrijker dan voor niet-overstappers.

Onderzoek Sta Sterker in de Zorg

Zilveren Kruis Achmea stelt zich ten doel klanten en consumenten te helpen met het maken van keuzes in de zorg. In dit kader is Zilveren Kruis een maandelijks onderzoek ‘Sta sterker in de zorg’
gestart onder 1.000 respondenten, om te onderzoeken wat het voor consumenten moeilijk maakteen keus te maken in het aanbod van zorg(verzekeringen).