Vereniging Eigen Huis gaat beheerkantoren aanpakken

Slechts de helft van de appartementseigenaren is tevreden over hun VvE-beheerder, zo blijkt uit onderzoek van Vereniging Eigen Huis. Daarom opent de vereniging een meldpunt waarop appartementseigenaren en VvE\'s slechte ervaringen met hun beheerder kunnen doorgeven.

Vereniging Eigen Huis inventariseert en beoordeelt de meldingen en gaat de slechtste kantoren aanpakken. Vereniging Eigen Huis vindt dat er een gedragscode en een geschillencommissie voor beheerkantoren moet worden ingevoerd.

Een Vereniging van Eigenaren (VvE) kan de administratie en het onderhoud uitbesteden aan een beheerkantoor. Wantoestanden waarbij beheerders zelfstandig beslissingen nemen met verstrekkende gevolgen, financieel wanbeheer uitoefenen of bevriende bedrijven op kosten van de VvE bevoordelen komen te vaak voor. Ook ziet Vereniging Eigen Huis nog steeds beheerkantoren die de reserves van de VvE niet goed afscheiden van hun eigen vermogen. Bij faillissement van de VvE beheerder is de VvE dan haar geld kwijt.

Omdat er nauwelijks inzicht is in de prestaties van VvE beheerkantoren en er geen beroeps- en gedragsregels zijn, is het voor een VvE vaak een lastige zaak om een goede beheerder te selecteren. Het bestaande keurmerk (SKW certificaat) leidt een kwijnend bestaan. Veel beheerders vinden het te duur, waardoor maar nauwelijks beheerkantoren zijn aangesloten. Beheerkantoren zouden zich daarom moeten organiseren en een gedragscode moeten instellen, vindt Vereniging Eigen Huis. Een geschillencommissie zou volgens de vereniging hierop een goede aanvulling zijn. VvE\'s kunnen dan tegen lage kosten een objectieve en bindende uitspraak over hun klacht kunnen krijgen. Met het meldpunt op www.eigenhuis.nl/vvemeldpunt wil Vereniging Eigen Huis de problemen inventariseren en de noodzaak van actie onderstrepen.

BRON: EUFIN.NL