Advies Verbond: kies zekerheid

Het Verbond zoekt deze week de publiciteit op met vijf belangrijke formatiedossiers die verzekeraars en hun klanten raken. Vanaf vandaag tot en met aanstaande vrijdag zal het Verbond advertorials in De Telegraaf en NRC plaatsen over wonen, veiligheid, pensioen, belastingen en werk/arbeidsmarkt. Lezers kunnen hierover hun mening geven op www.kieszekerheid.nl.

Een nieuw kabinet staat straks voor tal van uitdagingen, zoals de problemen op de woningmarkt en het betaalbaar houden van oudedagsvoorzieningen. Het zijn uitdagingen waarover verzekeraars willen meedenken, vanuit hun ervaring en deskundigheid om risico’s beheersbaar te maken. ‘Kies zekerheid’ is daarom het motto dat als rode draad door de advertorials loopt. In de tekst worden de standpunten van verzekeraars weergegeven en worden lezers uitgenodigd hun mening te geven op de speciaal ontwikkelde website www.kieszekerheid.nl. Deze site bevat ook meer achtergrondinformatie over de vijf dossiers.

Met de actie wil de verzekeringssector duidelijk maken dat ze over veel (politieke) uitdagingen kan meedenken en/of een rol kan spelen, en dat ook als haar maatschappelijke verantwoordelijkheid ziet. De boodschappen in de advertorials zijn ook naar de informateurs gestuurd. Omdat de formatie achter gesloten deuren plaatsvindt, wil het Verbond de boodschap met de actie publiekelijk versterken.

Wonen
De eerste advertorial, die vandaag in De Telegraaf en NRC staat, gaat over wonen. Het standpunt van verzekeraars daarover laat weinig aan duidelijkheid te wensen over: volgens verzekeraars gaat de woningmarkt nog verder op slot als de woonlasten voor starters fors stijgen. Daarom is het onverstandig starters de hele hypotheek verplicht annuïtair te laten aflossen. Als een nieuw kabinet besluit de hypotheekrenteaftrek af te bouwen, dan moet dat geleidelijk, gelijkmatig en vooral voorspelbaar gebeuren. Verder vinden verzekeraars het beter als mensen eerst sparen voor een huis, in plaats van meteen maximaal te lenen.
Morgen staat veiligheid centraal in de advertorials. Verzekeraars willen een nadrukkelijkere rol claimen in het veiligheidsdebat en onder meer Safety Deals sluiten met overheid en andere partijen. Op woensdag volgt een advertorial over pensioen, op donderdag over belastingen en op vrijdag over werk.