Goedhart wil geldadvies op elke straathoek

Voormalig beleidsadviseur van de Consumentenbond en financieel adviseur Rob Goedhart wil in Nederland de \'geldzaak\' openen, een laagdrempelig kantoortje in een ouderwetse winkelstraat. Consumenten moeten daar terecht kunnen met hun financiële vragen.

In de Volkskrant zegt Goedhart: ‘Zij kunnen er advies krijgen over eisen waaraan producten in hun specifieke geval moet voldoen.’ Een goed voorbeeld, waarbij de geldzaak zou kunnen adviseren vindt Goedhart een echtscheiding. ‘Daarbij zijn de financiële vragen zo ingewikkeld. Pensioen, hypotheek, echt alles moet opnieuw geregeld worden, en bij elke scheiding is die afhandeling weer totaal anders. ’

 
Steven van Eijck, oorspronkelijk docent fiscaal recht in Rotterdam en voormalig LPF-staatssecretaris van Financiën, heeft het idee van de geldzaak al eerder bedacht. Goedhart zit nog brood in het idee, al is volgens hem de uitvoering ervan lastig. Voor de financiering van de onpartijdige geldadviseur, denkt Goedhart dat er meerdere partijen in de markt zijn: \'Iedereen die er belang bij heeft. En dat zijn er velen.’ Zoals de financiële sector zelf. ‘Die heeft de laatste jaren de mond vol van maatschappelijk verantwoord ondernemen, de klant vooropstellen en eerlijke voorlichting.’ Die bedrijven hebben volgens Goedhart dus een morele plicht zich achter dit initiatief te stellen en in elk geval een proefproject te steunen. Daarbij kunnen bedrijven er volgens hem ook praktisch van profiteren. ‘Financiële bedrijven kunnen namelijk vooral bijdragen door hun medewerkers te detacheren in de geldzaken. Zo krijgt het bedrijf beschikking over veel informatie waar zij hun voordeel mee kunnen doen. Zij leren beter zien aan welke producten er in de markt behoefte bestaat.’ Ook de overheid heeft volgens Goedhart belang bij de geldzaken. ‘Onverantwoorde schulden en risicovolle financiële producten kunnen de stabiliteit van de economie ondermijnen, dat hebben we bij de kredietcrisis wel geleerd. Een goed geïnformeerde consument is dus goed voor een stabiele economie. De geldzaak kan daarbij een mooie stageplek worden voor studenten van universiteiten en hbo’s. Zo kunnen zij ervaring opdoen met financieel advies en krijgen ze inzicht in de problemen waarmee veel consumenten kampen.’
Ten slotte moeten ook de klanten van de geldzaak betalen. ‘Naar draagkracht’, vindt Goedhart. En de mensen met een smalle beurs niets.
Concrete adviezen over producten zijn in de geldwinkel taboe. Goedhart: ‘Dat zou de onpartijdigheid aantasten. We kunnen alleen vertellen aan welke eisen een product moet voldoen. En consumenten voorbereiden op het gesprek met hun bank of verzekeraar.’
 
Bron: de Volkskrant, 16-06-2010